home

inspirerende dru-yoga, dans cursussen & vakanties

 

Dru-yoga - yoga vanuit het hart

stilte is het begin van de dans

STEL UW VRAAG / AANMELDEN VIA MAIL
telefoon / sms 06 - 183 39 912

 

dinsdagavond 18:15 - 19:30 uur
woensdagavond 18:45 - 20:00 uur
donderdagmorgen 09:30 -10:45 uur
donderdagmorgen 13:30 -14:45 uur
vrijdagmorgen 09:30 -10:45 uur
in
yoga studio Lochem, ’t wapen van Lochem 7, 7241DN Lochem

zie ook www.yogainlochem.nl

 

bewustwording en verbinding vanuit het hart
De nadruk in de yoga die ik geef, ligt op het maken van contact met je hart, het buiten in de natuur zijn, ontspanning, genieten en weer in balans komen. Vanaf mijn 17e jaar beoefen ik yoga. Ik ben begonnen bij mijn toenmalige Indiase vriendin, die ermee was opgegroeid en zich dubbel kon vouwen. Sindsdien heb ik vele vormen van yoga mogen meemaken en ben geïnspireerd door alle mogelijkheden die yoga te bieden heeft. Yoga is sindsdien altijd in min of meerdere mate deel van mijn leven geweest. De laatste jaren ben ik een steeds zachtere vorm van yoga gaan beoefenen. Ik heb lang gezocht om yoga te kunnen verbinden met dans. In Dru yoga denk ik die vorm gevonden te hebben. Het is heerlijk om te doen. Ik nodig je uit om van deze bijzondere vorm van yoga te komen genieten :).

 

dru-yoga
De naam Dru yoga is afgeleid van de poolster Druvhana, die stil aan de hemel staat. Dru betekent ook 'het stille punt' in jezelf. Deze traditie vindt zijn oorsprong in Noord-India. Dru-yoga heeft veel overeenkomsten met andere vormen van yoga, maar neemt door de andere les struktuur, het werken vanuit de ruggegraat, het werken met de hartenergie, de Energy Block Releases, de yoga-flows, stilte in beweging en het werken vanuit de Kosha's een unieke positie in. Dru-yoga draagt bij tot een verbinding met de innerlijke stilte, gezondheid en innerlijke kracht. We beginnen de les met een vrolijke aktivatie, bestaande uit dynamische actieve bewegingen. Daarna volgt een EBR (Energy Block Release). Een EBR bestaat uit vloeiende bewegingen, die je helpen energieblokkades op het fysieke, mentale en emotionele vlak op te lossen. Deze wordt gevolgd door asana's (yogahoudingen) en een diepe ontspanning. Tijdens de les is er veel aandacht voor alignment en het soepeler maken van de rug. Tijdens Dru-yoga is er op een zachte manier aandacht voor de beweging van het lichaam.
We hebben het besef onderdeel te zijn van onze omgeving, van de natuur. Vanuit dat onderdeel zijn van een groter geheel, werkt de Dru-yoga vanuit het besef van de KOSHA'S. Dat wil zeggen vanuit je ware diepe essentie en vanuit het besef van de sluiers die die diepe essentie en je lichaam omhullen. Bij Dru yoga is er aandacht voor verandering, vertrouwen, liefde, moed, meegaan met de stroom en de overtuiging dat onze mogelijkheden onbegrensd zijn.

 

 

hartyoga
Hartyoga zoals ontwikkeld door Mayana en Katty Desquesnes bestaat uit oefeningen, affirmaties, incantaties en visualisaties die tot doel hebben verbinding te maken met het hart en het hart te openen. Het is een vervolg op Zhen Chi, ontwikkeld door Mayana en Roy Martina. Hartyoga betekent hartsverbinding.

 

In de hartyoga is bewust aanwezig zijn in de beweging en de ademhaling, het innerlijk 'gewaar zijn' tijdens de oefeningen, het hartsbewustzijn en het gevoel van verbinding, eenwording en flow het belangrijkst. Je wordt daardoor uitgenodigd om met de stroom (van het leven) mee te gaan.
Meer en meer geef ik les vanuit de Hart- en Dru-yoga, die mooi op elkaar aansluiten. De hartyoga werkt vooral met eenvoudige oefeningen om je te verbinden met je hart. Door de oefeningen uit de hartyoga te combineren met de dru-yoga gaat je energie gemakkelijker stromen, komen je lichaam en geest in balans, komen de chacra's in balans en kom je makkelijker in een diepe stilte, verbonden met jezelf, de natuur en elkaar.
Eckhart Tolle zegt hierover: "Alle creativiteit ontstaat vanuit die stilte, de rest is nagemaakt."

 

in de loop der tijd zijn er veel yogastijlen ontstaan
Met 'yoga' wordt over het algemeen vooral hatha-yoga bedoeld. De oefeningen (asana's) uit de Hatha Yoga vindt je in de meeste stijlen terug.

 

hatha-yoga
Ha betekent zon, tha betekent maan en yoga betekent verbinding. Onze mannelijke zon- en vrouwelijke maanenergie worden in balans gebracht door de asana's (yogahoudingen) en lichaam en geest, hart en ziel worden verbonden.

 

Naast Hatha Yoga, Dru-yoga en Hart -yoga zijn er veel andere stijlen van yoga. Sommige vormen van yoga worden ook in de sportschool gegeven. Hieronder wat voorbeelden: Iyengar-yoga, Ashtanga-yoga, Power-yoga, Bikram-yoga, Tantra yoga, Tibetaanse yoga, Egyptische yoga, Yin- yoga en Mantra yoga.
Belangrijk is dat je een stijl van yoga vindt die bij je past.

 

traditioneel zijn er vier vormen van yoga
Gyanyoga (de yoga van inzicht)
Bhaktiyoga (de yoga van liefde en toewijding)
Karmayoga (de yoga van het geinspireerd zijn door God of het Opperwezen)
Rajayoga (de yoga van bewustzijn en integratie van lichaam, geest, hart en ziel)

De Hart- en Dru-yoga zijn vooral verbonden met de Bhaktiyoga

 

Hoewel de Hart- en Dru-yoga vooral verbonden zijn met Bhaktiyoga, wordt ik ook geïnspireerd door de 7 spi­ri­tu­ele wetten van succes, die Deepak Chopra vanuit het Oude India weer nieuw leven heeft ingeblazen en waarbij het bewustzijn en de integratie van lichaam, geest, hart en ziel belangrijk zijn. Deze filosofie komt uit de Raja Yoga, ook wel het koninklijke pad genoemd.

 

yoga is een manier van leven
Het is belangrijk te beseffen dat yoga niet alleen een techniek is of een serie oefeningen. Het is een manier om in balans te blijven in de hektiek van elke dag, zodat je helder blijft en goed kan reageren op dagelijkse gebeurtenissen. De Pranayama (ademhalingsoefeningen), de meditaties, de flows en de asana's (yogaoefeningen) dragen bij aan een goede gezondheid, vitaliteit, flexibiliteit, energie, balans, lichaamsbewustzijn en persoonlijke groei. Yoga draagt bij aan gevoelens van vreugde, geluk, vrede en harmonie. Door yoga te beoefenen kunnen we met meer compassie, meer liefde leven en meer contact met ons hart ervaren. Het helpt mentale, emotionele en fysieke pijn te verminderen en helpt je evenwicht, gratie en kracht op te bouwen.

 

Deepak Chopra ziet stilte als het begin van de dans van het leven. Door deze oefeningen kun je een grotere vitaliteit gaan ervaren en meer van het leven gaan genieten. Ik gebruik vaak muziek in de les en probeer daarbij muziek te gebruiken die een harmonische trilling heeft die genezend werkt.

 

Bij goed weer beoefenen we, vooral op de vakanties, de yoga buiten in de natuur en luisteren naar de geluiden uit de natuur vaak zonder, maar soms met muziek.